Gelukkig, ik ben weer hersteld en ga ik weer over op de orde van de dag:
Het ochtendritueel probeer ik zo gestructureerd mogelijk te doen. Dit is wat Laurise moet leren onthouden:
- uit bed direct naar het toilet
- (als ze iemand tegenkomt die gedag zeggen)
- naar beneden (om te ontbijten)
- naar boven (om aan te kleden)
- tanden poetsen
- wassen (en eventueel daarna huid invetten/ze heeft een extreem droge huid)
- haar kammen
- aankleden
Laurise is nog erg afwachtend en ze wil niks fout doen. We denken dat in het kindertehuis alles op commando ging, dus dat daarom haar eigen initiatief niet is ontplooid, laat staan dat ze keuzes heeft leren maken. Ze kan blokkeren als ze iets zelf moet beslissen en dat moeten we dus extra oefenen. Voorbeelden: als ik Laurise op de wc zet, komt ze er niet vanaf als ik verder niks zeg. Als we haar een boterham geven en alles ligt binnen handbereik, kijkt ze voor zich uit of naar de boterham. Als ze loopt te tobben ergens mee, vraagt ze (nog) niet om hulp. Soms is het wel grappig. Gisteren dacht Laurise dat ze moest kiezen tussen boter en beleg.
Over elk onderdeel doet Laurise extreem lang. Te lang om straks op tijd op school te komen, maar de vaart erin komt door de kunst van het oefenen.. dus dat komt later wel.
Door alles in volgorde voor haar klaar te leggen, hoop ik te stimuleren wat de bedoeling is. Later zal ze die attributen zelf moeten zoeken.
Haar kleding leg ik in 2 setjes neer. Wat wil je aan vandaag? Een broek of een jurk? En bij de broek liggen dan een trui en sokken en bij de jurk een maillot. Als ze al een hempje en onderbroek aanheeft, trekt ze gerust nog een onderbroek en hempje aan als die klaar liggen (in plaats van te wisselen). Dus dit onderdeel (1 onderbroek en 1 hempje wisselen en de gedragen spullen in de wasmand doen) hoort ook zeker bij het ritueel.
Qua taalontwikkeling zegt Laurise al veel woorden en zinnetjes na, maar de betekenis begrijpt ze er niet altijd van (en dat is natuurlijk logisch). Met bepaalde letters heeft ze nog moeite, zoals de g, t, r en x en het verschil tussen de m en de n. Een vogel zegt ze na als [vookl]. Een baby wordt (nog) uitgesproken als [beebee] en heeft ze duidelijk moeite met de laatste "ie" uitspraak. Ook bijvoorbeeld "mama" klinkt nog als [mammah]. Ik zie Laurise regelmatig struikelen over de volgorde van letters in combinatie met bepaalde letters die ze nog niet kan uitspreken.
Laurise noemt zichzelf [Lohrie] en hoewel ik lange namen alleen afkort als ik weet dat mensen dat prima vinden, had ik erover nagedacht hoe ik ooit Laurise zou kunnen afkorten. Ik kon mij namelijk niet voorstellen dat ik haar altijd zou aanspreken met Laurise. De enige "afkorting" die ik kon verzinnen was "Lauries". Toen ik "Lohrie" hoorde, vond ik dat helemaal ok.
Tijdens het strijken heb ik de radio aangezet en heeft Laurise onwijs staan swingen op David Bowie, de Red Hot Chili Peppers, Genesis, nou ja, alles wat zo’n beetje voorbij komt bij Arrow Classic Rock. En achter de strijkplank heb ik net zo hard meegedaan, haha!
Vanmiddag is Laurise voor het eerst naar de tandarts geweest. Laurise heeft op sommige tanden dunne, bruine, verticale streepjes. Het was toch controletijd, dus werden er bij Laurise "tandjes en kiesjes geteld". Ze heeft volgens de tandarts een goed gebit en omdat het nog haar "melkgebit" is, wordt er verder niet gesleuteld aan die streepjes. Paul had wat roze speldjes voor Laurise gekocht, zodat haar tandartsbezoek in ieder geval met iets leuks geassocieerd werd. Het echte cadeau vind ik altijd dat je zonder behandeling de stoel weer mag verlaten 😉