Psychologie bij de kapper

Bij mijn kapper had ik voor vandaag geen voorkeur aangegeven en werd ik behandeld door o.a. Maria. Ze vertelde mij dat zij vooraf altijd een cliënt een minuut of twee liet wachten om in te zoomen wie haar volgende klant zal zijn. Zo had zij ook een aanname van mij gemaakt, voordat zij mij ging kleuren. Het gesprek kwam al snel tot deze aanname van haar versus mijn werkelijkheid. Ik kwam bij haar over als iemand met wie je kon lachen, maar dat ik ook streng kon zijn. Ze zag me ook in een leidinggevende positie. Qua kleding vond zij mij moeilijk te classificeren. Ik heb aangegeven dat mijn trui gekocht was bij de Zeeman en dat ik koop wat ik leuk vind, ongeacht het label. Ze dacht niet aan Zeeman, maar meer aan Wibra en kon mij tegelijkertijd niet plaatsen bij H&M, Zara of welk label dan ook. Ik vond het een zeer interessant gesprek en leuk om te horen hoe iemand je plaatst versus je eigen werkelijkheid. Zo zag zij mij ook struinen op markten, maar daar ben ik zelden te vinden. Ze gaf een voorbeeld hoe een klant kan zijn t.o.v. haar v.v. toegankelijk of niet en zo leerde ik begrijpen dat niet iedere kapper kan matchen met een klant of hoe moeizaam deze soms kan verlopen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *