Op de middelbare school heb ik reclamepsychologie gehad: wat mij betreft een vak dat iedereen zou moeten krijgen om inzicht te krijgen in wat er speelt en hoe de reclamemakers jou proberen iets aan te praten. Vroeger verkocht je misschien geen pen, maar succes. Sinds dit vak bekijk ik reclame altijd vanuit dat oogpunt. De gebruikte kleuren (waarom zijn bijv. patatzaken vaak geel?), het gebruik van tijd (op = op/dus bestel nu), de kracht achter de herhaling, het aanmoedigen tot aankoop, terwijl je dit niet eens overwoog en toch (misschien) gaat doen/het creëren van een behoefte, de tijd van de reclame (nooit zoveel reclame voor speelgoed gezien als in de aanloop naar de decembermaand) etc. etc.
De middelbare school ligt al ver achter mij, maar de lessen ben ik niet allemaal vergeten en het valt mij op dat wij – als vrouw – vaak worden aangesproken. Wij horen geen vaginale droogheid te hebben, want daar is iets voor, we horen geen vaginale schimmel te hebben, want daar is iets voor, we horen geen blaasje op onze lip te hebben, want daar is iets voor. En oh ja, alle vrouwen zijn uniek, dus daar is gelukkig een maandverband voor. Hoeveel soorten zijn er eigenlijk voor al deze vrouwen? Zo uniek zijn we blijkbaar niet. En oh ja, zijn het de genen of moet ik een crème smeren? Zijn dergelijke reclames niet allemaal er op gericht vooral geen rimpels te krijgen en vooral niet oud mogen worden?
Als ik deze reclames dan zet naast reclames voor producten voor de man…. Waar zou een man zich dan voor hoeven schamen? Wordt er bij hen op dezelfde manier een crème aangesmeerd die jeugdigheid/minder rimpels belooft? Gaat het scheren over intieme zones? Is er een middel voor de penis die vochtigheid bij een vrouw kan bewerkstelligen? Heb je ooit op TV een blaasje op de lip van een man gezien? Kunnen mannen dit niet krijgen?
Waarom is de reclame zelden een afspiegeling van onze samenleving en vaak zo stereotype…?
Reclame blijft mij fascineren, maar ik raad je aan je gezonde verstand te blijven gebruiken en je je niets moet laten aansmeren wat niet bij jou past.