“Gisteren heb ik als mentor van 4H1 een cijferanalyse gemaakt van de klas. Uit deze analyse blijkt dat uw zoon en/of dochter niet voldoende presteert. Natuurlijk gaan we er nu nog niet van uit dat uw zoon en/of dochter de overgang naar 5 havo niet zal halen……”
Mijn haren gingen hiervan direct overeind staan. a. Waarom nu pas een cijferanalyse? Wat mij betreft mosterd na de maaltijd. b. Een mentor dient m.i. te monitoren. Alle cijfers zijn via Magister al lang bekend en wat is dan de toegevoegde waarde van een mentor? Een mentor die niet weet over wie het gaat (zoon/dochter.. hoe oppervlakkig wil je het hebben als het gaat om onvoldoende prestaties?) Denkt de mentor nu echt dat ik op gesprek kom? No way.. Een school wil graag pronken met een hoog slagingspercentage in havo 5. Als Tristen nu niet met een beter eindrapport scoort, vormt hij hiermee een bedreiging voor hun scores. Zij zullen alle zeilen bijzetten om dit te voorkomen en dat betekent óf een leerling te laten doubleren óf terug te zetten naar een lager niveau = m.i. winst over de rug van een leerling.